Forum Spirit of Japan Strona Główna Spirit of Japan
Japonia i wszystko co z nią związane :)
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy    GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Japońska popkultura to nie tylko manga i anime!

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Spirit of Japan Strona Główna -> Japonia wczoraj i dziś
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Usako
Administrator


Dołączył: 20 Kwi 2008
Posty: 346
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: Kobieta

PostWysłany: Wto 20:02, 08 Wrz 2009    Temat postu: Japońska popkultura to nie tylko manga i anime!


Japońska popkultura to nie tylko manga i anime!


Gry wideo


Historia gier wideo w Japonii liczy sobie już ponad 30 lat, a jej przełomowym momentem było pojawienie się gry Space Invaders w 1979 roku.



Obecnie w każdym mieście można znaleźć salony gier pełne przeróżnych automatów, które są jedną z ulubionych rozrywek Japończyków. Japońska firma Konami stworzyła grę Dance Dance Revolution, która stała się bardzo popularna zarówno w Japonii, jak i na całym świecie.

Częstym widokiem są także urządzenia typu ufo catcher, w których grający operuje specjalnym chwytakiem i próbuje zdobyć nagrody rzeczowe.



W Japonii prężnie rozwija się również rynek konsol do gier. Firmy Sony czy Nintendo oraz ich produkty, takie jak Play Station 3, czy Double
Screen oraz Wii wyznaczają nowe trendy w światowym przemyśle rozrywkowym. W 2008 roku łączna sprzedaż konsol i przeznaczonego dla nich oprogramowania osiągnęła kwotę ok. 550 miliardów jenów (ok. 13 miliardów złotych). Premiera każdej nowej konsoli jest niezwykle ważnym wydarzeniem, a wręcz świętem dla fanów na całym świecie, którzy ustawiają się w długich kolejkach, aby kupić wymarzony produkt. Oprócz rynku pierwotnego, doskonale prosperuje także rynek wtórny. W wielu sklepach można kupić używane gry i konsole.




Telefony komórkowe




Telefony komórkowe w Japonii oraz zakres ich wykorzystania rozwinęły się do tego stopnia, że można je uznać za odrębny wytwór popkultury. Obecnie przeważająca większość popularnych modeli wyposażona jest w kolorowy wyświetlacz o wysokiej rozdzielczości i aparat fotograficzny. Bardziej zaawansowane posiadają także nadajnik GPS oraz możliwość nagrywania filmów wideo i odbierania telewizji. W marcu 2008 roku w Japonii aktywnych było około 103 milionów telefonów komórkowych.
Komórki w Japonii służą nie tylko do prowadzenia rozmów i wysyłania wiadomości e-mail, lecz oferują dużo szersze możliwości. Istnieje niezliczona ilość gier oraz stron internetowych przeznaczonych specjalnie dla telefonów. Wielu ludzi robi przy pomocy komórki zdjęcia atrakcji turystycznych, imprez itp. i rozsyła je swoim znajomym, co znacznie usprawnia wymianę informacji. O ile dawniej ludzie w środkach lokomocji przeważnie czytali gazety, książki lub komiksy, obecnie można dostrzec coraz więcej osób wpatrzonych w ekran telefonu.



W Japonii powstało nawet slangowe określenie oyayubi zoku (dosł. "kciukowcy”), oznaczające osoby (głównie młodzież), dla których komórka jest nieodłączną częścią życia codziennego i które spędzają wiele czasu klepiąc kciukiem w jej klawiaturę. Za pomocą zaledwie jednego palca można nie tylko wysłać e-maila, lecz także zamówić bilety na koncert, zrobić zakupy, czy zlecić przelew w banku. Wszystko to umożliwia wysoko rozwinięta sieć usług dla telefonów komórkowych.
Ciekawym zjawiskiem społecznym są tzw. „powieści na komórkę” (jap. keitai shōsetsu). Są to utwory literackie celowo pisane i przeznaczone do wyświetlania i dystrybucji za pomocą telefonów komórkowych. Za ich ojca uważany jest twórca o pseudonimie Yoshi, który w 2002 roku opublikował na specjalnie utworzonej przez siebie stronie internetowej opowieść Deep Love. „Powieści na komórkę” cieszą się w Japonii coraz większą popularnością, ale opinie na ich temat są podzielone. Niemniej jednak stanowią one namiastkę literatury dla młodego pokolenia, które coraz rzadziej sięga po książki.


Działania rządu Japonii na rzecz popkultury
Ambasador kultury anime



W marcu 2008 roku w japońskim MSZ odbyła się oficjalna ceremonia, podczas której Doraemon, bohater serii mang oraz licznych anime, został mianowany Ambasadorem Kultury Anime. W ramach pełnienia swojej misji, będzie pojawiał się przy okazji prezentacji japońskich filmów animowanych podczas wydarzeń kulturalnych organizowanych za granicą przez rząd japoński. Pokazy anime mają na celu lepsze zapoznanie obcokrajowców z japońską popkulturą, a tym samym promocję zainteresowania samą Japonią.
Historie opisywane w magach i anime z serii Doraemon przedstawiają życie i zwyczaje dnia codziennego przeciętnej japońskiej rodziny. Dzięki nim czytelnicy i widzowie mogą lepiej poznać zwykłych Japończyków i różne aspekty ich życia.



Doraemon
Przybyły z 22. wieku kot-robot, który mieszka u rodziny nieco ślamazarnego ucznia szkoły podstawowej o imieniu Nobita Nobi. Cechy charakterystyczne Doraemona to brak uszu (które zjadły mu myszy), a także „czterowymiarowa kieszeń”, z której może wyciągać przeróżne gadżety. W Japonii seria komiksów i filmów o Doraemonie cieszy się od lat niesłabnącą popularnością, a w 2007 roku Doraemon zwyciężył w plebiscycie magazynu Nikkei Entertainment na temat „Książka lub komiks, który chcę przeczytać przed śmiercią”.



Ambasadorki mody

W lutym 2009 roku trzy młode przedstawicielki japońskiego świata mody zostały mianowane „ambasadorkami stylu kawaii”. Ich zadaniem będzie promowanie za granicą najnowszych trendów w modzie i kulturze japońskiej, jak również aktywna popularyzacja japońskiej popkultury związanej ze światem mody.


(od lewej: Misako Aoki, Yu Kimura, Shizuka Fujioka)

Shizuka Fujioka
Doradca w firmie „CONOMi”, sprzedającej ubrania w stylu mundurków szkolnych, zyskujące coraz większą poapularność także poza granicami Japonii. Jedna z czołowych postaci świata mody „mundurkowej”.


Yu Kimura
Piosenkarka, wokalistka zespołu „PEEP-4U”, a także jedna z głównych przedstawicielek mody w stylu dzielnicy Harajuku, coraz bardziej popularnym wśród kobiet na całym świecie.


Misako Aoki
Modelka, jej zdjęcia pojawiają się w takich magazynach związanych z modą, jak „KERA” czy „KERA Maniacs”. Jest przedstawicielką mody w stylu lolita, popularność zawdzięcza wyjątkowej charyzmie.


źródło: biuletyn Ambasady Japonii w Polsce



Ostatnio zmieniony przez Usako dnia Wto 20:07, 08 Wrz 2009, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Gość






PostWysłany: Śro 3:36, 09 Wrz 2009    Temat postu:

..............

Ostatnio zmieniony przez Gość dnia Czw 8:34, 05 Lis 2009, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
magda
Stały bywalec


Dołączył: 19 Cze 2008
Posty: 284
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 1/5
Skąd: Kraków
Płeć: Kobieta

PostWysłany: Śro 17:55, 09 Wrz 2009    Temat postu:

Ja się zawsze zastanawiam dlaczego większość Japończyków ma telefon z klapką....
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Gość






PostWysłany: Czw 3:26, 10 Wrz 2009    Temat postu:

..............

Ostatnio zmieniony przez Gość dnia Czw 8:34, 05 Lis 2009, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Uchiha Itachi
Wiem gdzie leży Japonia


Dołączył: 27 Lip 2008
Posty: 57
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Wałbrzych
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Czw 11:46, 10 Wrz 2009    Temat postu:

ja posiadam Sony Ericssona c902 bez żadnej klapki i żyję xD

a co do tematu to bardzo ciekawy artykół ; o
Powrót do góry
Zobacz profil autora
magda
Stały bywalec


Dołączył: 19 Cze 2008
Posty: 284
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 1/5
Skąd: Kraków
Płeć: Kobieta

PostWysłany: Czw 16:54, 10 Wrz 2009    Temat postu:

O XOXO dziękuje za wytłumaczenie Smile
Skoro mam kogo sie pytać...
To czy zawsze noszą takie przywieszki na przy telefonach jak ten chłopak na zdjęciu? Mr. Green
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Gość






PostWysłany: Pią 2:28, 11 Wrz 2009    Temat postu:

..............

Ostatnio zmieniony przez Gość dnia Czw 8:34, 05 Lis 2009, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Awe
Moderator tematyczny


Dołączył: 11 Maj 2008
Posty: 346
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 1/5
Skąd: Racibórz
Płeć: Kobieta

PostWysłany: Pią 13:51, 11 Wrz 2009    Temat postu:

Ale jednak coś przywieszonego ma Razz Ja też mam telefon bez klapki, ale przywieszkę mam ^^
Najbardziej mnie szokują Japończycy, co zapalczywie grają na takich grach jak np. te z tego pierwszego zdjęcia - ruchy tak błyskawiczne i precyzyjne, że nadziwić się nie można, że to nie robot w to gra o.O Ciekawe ile kasy musieli przepuścić by dojść do takiej perfekcji... I ciekawe ile takie gry mają poziomów, bo chyba nieskończenie wiele Razz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
magda
Stały bywalec


Dołączył: 19 Cze 2008
Posty: 284
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 1/5
Skąd: Kraków
Płeć: Kobieta

PostWysłany: Pią 19:33, 11 Wrz 2009    Temat postu:

Na konwentach są takie maty do tańczenia *wypadła mi nazwa z głowy * i chciałam tam iść.. ale jak zobaczyłam jak ludziom to rewelacyjnie idzie .... to się załamałam i wolałam nie ośmieszać.... Mr. Green Ja tam nie wiem po co im te przywieszki ... mi w życiu strasznie przeszkadzają.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Spirit of Japan Strona Główna -> Japonia wczoraj i dziś Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Regulamin